HANDSTÅENDE
STYRKA, BALANS
& RÖRLIGHET

HANDSTÅENDE
STYRKA, BALANS & RÖRLIGHET

Nivå 2-3

Denna kurs är framtagen som ett komplement till våra handståendekurser för att hjälpa de medlemmar som vill lära sig att stå på händer att uppnå sitt mål så fort och effektivt som möjligt. Vi jobbar med styrka i handleder, armar, axlar, core och höftböjare. Utvecklar rörlighet i bröstrygg och axlar för att nå alignment genom axeln, samt baksida lår, pik och spagat för att uppnå en mer effektiv uppspark. Utöver att utveckla nödvändig styrka och rörlighet jobbar vi även med balansen i övningar som frog stand, huvudstående och andra typer av handbalanser från yogans värld.

Observera att vi inte jobbar med tekniken för specifikt handståendet på denna kurs, utan enbart kompletterande övningar inom styrka, rörlighet och balans. För teknikträning i handstående se våra andra kurser “Handstående Grundkurs” och “Bemästra Handståendet”.

Grundläggande förkunskaper:
Grundläggande styrka och kroppskännedom t.ex. via vår Grundkurs i Calisthenics

TEKNIK

STYRKA

INTENSITET

RÖRLIGHET

KROPPS
KONTROLL

SYFTE

Hjälpa deltagarna utveckla nödvändig styrka, balans och rörlighet för att uppnå de förutsättningar som krävs för att bemästra handståendet.

MÅL

Förbättrad rörlighet i baksida lår, höft, bröstrygg och axlar

Utvecklad styrka i handleder, axlar, armar, höftböjare och core

Förbättrad balans och kroppskontroll med en känsla av lätthet, styrka och smidighet i kroppen

KURSPLAN 12 VECKOR

  1. Bent arm styrka – Frog stand & Armhävningar
  2. Hollow body & alignment genom höften
  3. Straight arm styrka – CTW & Crow pose
  4. Balansens principer & Huvudstående
  5. Rörlighet i axlar & alignment genom axeln
  6. Pik & Spagat för uppsparken
  7. L-shapes
  8. Handleder & styrka i fingrar för balans
  9. Styrka i armar och axlar för balans
  10. Pancake & compression för brytningar
  11. Hand to hand & Parakrobatik
  12. Sammanfattning och avslutning

KURSPLAN 10 VECKOR

  1. Bent arm styrka – Frog stand & Armhävningar
  2. Hollow body & alignment genom höften
  3. Straight arm styrka – CTW & Crow pose
  4. Balansens principer & Huvudstående
  5. Rörlighet i axlar & alignment genom axeln
  6. Pik & Spagat för uppsparken
  7. L-shapes
  8. Handleder & styrka i fingrar för balans
  9. Styrka i armar och axlar för balans
  10. Sammanfattning och avslutning